Gå direkt till sidans innehåll

Västerås stadVästeråsbarometern

Demografisk försörjningskvot

Antalet äldre ökar. Över hälften av den förväntade befolkningstillväxten väntas alltså ske i den åldersgrupp som med dagens regler uppnått pensionsåldern. Ett ökat antal äldre ställer krav på olika samhällsfunktioner och institutioner, inte minst för kommuner och regioner. Fler äldre medför exempelvis högre kostnader för samhällstjänster riktade mot äldre i form av vård och omsorg. Att det finns fler äldre är dock knappast ett problem i sig utan en del av villkoren för framtida anpassningar. På samma sätt kräver en hög andel barn och unga i befolkningen en omfattande verksamhet i skolväsendet. Problem uppstår om antalet personer i arbetsför ålder som förenklat uttryckt borde skapa de nödvändiga inkomster som ska omfördelas till befolkningsgrupper utan inkomster, inte utvecklas i takt med övriga åldersgrupper.

Den demografiska försörjningskvoten beräknas som summan av antal personer 0-19 år och antal personer 65 år och äldre dividerat med antal personer 20-64 år. Önskvärt är ett lågt värde.

Andel personer 0-19 och över 65 år av personer 20-64 år

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Västerås

2000

0,67

1

Västerås

2005

0,69

2

Västerås

2010

0,72

3

Västerås

2011

0,72

4

Västerås

2012

0,72

5

Västerås

2013

0,73

6

Västerås

2014

0,73

7

Västerås

2015

0,74

8

Västerås

2016

0,74

9

Västerås

2017

0,75

10

Västerås

2018

0,75

11

Västerås

2019

0,75

12

Västerås

2020

0,76

13

Västerås

2021

0,76

14

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2000

0,76

15

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2005

0,77

16

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2010

0,80

17

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2011

0,81

18

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2012

0,82

19

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2013

0,84

20

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2014

0,84

21

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2015

0,85

22

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

0,87

23

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

0,89

24

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

0,89

25

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

0,90

26

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

0,91

27

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2021

0,91

28

Större stad (ovägt medel)

2000

0,67

29

Större stad (ovägt medel)

2005

0,67

30

Större stad (ovägt medel)

2010

0,68

31

Större stad (ovägt medel)

2011

0,69

32

Större stad (ovägt medel)

2012

0,69

33

Större stad (ovägt medel)

2013

0,70

34

Större stad (ovägt medel)

2014

0,70

35

Större stad (ovägt medel)

2015

0,71

36

Större stad (ovägt medel)

2016

0,72

37

Större stad (ovägt medel)

2017

0,72

38

Större stad (ovägt medel)

2018

0,73

39

Större stad (ovägt medel)

2019

0,73

40

Större stad (ovägt medel)

2020

0,74

41

Större stad (ovägt medel)

2021

0,74

42

Riket

2000

0,70

43

Riket

2005

0,70

44

Riket

2010

0,71

45

Riket

2011

0,72

46

Riket

2012

0,72

47

Riket

2013

0,73

48

Riket

2014

0,73

49

Riket

2015

0,74

50

Riket

2016

0,75

51

Riket

2017

0,75

52

Riket

2018

0,76

53

Riket

2019

0,76

54

Riket

2020

0,77

55

Riket

2021

0,77

Datakälla: SCB via Kolada

Kommentar

Den demografiska försörjningskvoten ligger på 0,76 vilket är samma nivå som riket och kommungruppen men betydligt lägre jämfört med snittet i länet, vilket kan kopplas till att stor andel personer i arbetsför ålder bor i städer.

Sidan senast uppdaterad: 2022-08-31
Indikator SDG.11.1