Gå direkt till sidans innehåll

Västerås stadVästeråsbarometern

Elavbrott

En välfungerande elförsörjning är betydelsefull för både den enskilde och för samhällets
funktion och dess utveckling. I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beorende av el.

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Rad-id Mätområde Datum Värde (minuter/kund)

0

Västerås

2016

34

1

Västerås

2017

58

2

Västerås

2018

68

3

Västerås

2019

56

4

Västerås

2020

40

5

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2016

113

6

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2017

87

7

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2018

121

8

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2019

125

9

Västmanlands läns kommuner (ovägt medel)

2020

141

10

Större stad (ovägt medel)

2016

50

11

Större stad (ovägt medel)

2017

47

12

Större stad (ovägt medel)

2018

72

13

Större stad (ovägt medel)

2019

74

14

Större stad (ovägt medel)

2020

58

15

Riket

2017

81

16

Riket

2018

114

17

Riket

2019

156

18

Riket

2020

93

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada

Kommentar

I snitt var den genomsnittliga avbrottstiden per kund 56 minuter i kommunen år 2019, vilket är betydligt lägre än snittet för riket på 156 minuter per kund samt lägre än länet och kommungruppen.

Sidan senast uppdaterad: 2022-08-31
Indikator SDG.7.1