Statistiken kommer från Transportstyrelsens fordonsregister och avser samtliga personbilar i trafik vid slutet av året.
Bilinnehav
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (stycken) |
---|---|---|---|
0 |
1974 |
309 |
|
1 |
1980 |
347 |
|
2 |
1990 |
419 |
|
3 |
1995 |
411 |
|
4 |
1998 |
442 |
|
5 |
2000 |
450 |
|
6 |
2003 |
454 |
|
7 |
2004 |
457 |
|
8 |
2005 |
459 |
|
9 |
2006 |
461 |
|
10 |
2007 |
464 |
|
11 |
2008 |
463 |
|
12 |
2009 |
461 |
|
13 |
2010 |
461 |
|
14 |
2011 |
464 |
|
15 |
2012 |
466 |
|
16 |
2013 |
467 |
|
17 |
2014 |
471 |
|
18 |
2015 |
475 |
|
19 |
2016 |
478 |
|
20 |
2017 |
480 |
|
21 |
2018 |
477 |
|
22 |
2019 |
473 |
|
23 |
2020 |
476 |
Datakälla: Trafikanalys, "Fordon i län och kommuner" RSK2
Kommentar
Bilinnehavet har ökat såväl i riket som i länet och kommunen under den senaste 35 årsperioden. Sedan år 2006 har bilinnehavet legat på en stabil nivå både i riket, länet och kommunen. Det ses för de senare åren återigen en liten ökning.
Bilinnehavet i Västerås är mindre än i både Västmanlands län och riket, vilket är väntat med tanke på en stads täta bebyggelse och tillgång till kollektivtrafik i jämförelse med glesbygd.