Gå direkt till sidans innehåll

Västerås stadVästeråsbarometern

Körsträckor

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut, men även av resvanor. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer.

Genomsnittlig körsträcka per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil)

0

Större stad (ovägt medel)

2000

632

1

Större stad (ovägt medel)

2005

648

2

Större stad (ovägt medel)

2010

625

3

Större stad (ovägt medel)

2011

640

4

Större stad (ovägt medel)

2012

631

5

Större stad (ovägt medel)

2013

626

6

Större stad (ovägt medel)

2014

628

7

Större stad (ovägt medel)

2015

638

8

Större stad (ovägt medel)

2016

650

9

Större stad (ovägt medel)

2017

651

10

Större stad (ovägt medel)

2018

655

11

Större stad (ovägt medel)

2019

634

12

Större stad (ovägt medel)

2020

589

13

Större stad (ovägt medel)

2021

597

Datakälla: Trafa via Kolada

Kommentar

Den genomsnittliga körsträckan per invånare och år har ökat sedan mätningarna startade 1998. Under åren 2004-2005 syns en tillfällig utplaning i kurvan, därefter tog ökningen fart igen. För 2018 görs tydligt att körsträckan per invånare minskat, såväl i Västerås, länet och riket. Detta är förhoppningsvis tecken på en ny positiv trend.

Den genomsnittliga körsträckan per invånare är mindre i Västerås än i både länet och riket som helhet.

Kontakt
Sidan senast uppdaterad: 2021-06-22
Indikator TEMA.3.2.2